Maandag 20 juli 2015 - Reisverslag uit Utrecht, Nederland van Marieke en Lex Wattimena - WaarBenJij.nu Maandag 20 juli 2015 - Reisverslag uit Utrecht, Nederland van Marieke en Lex Wattimena - WaarBenJij.nu

Maandag 20 juli 2015

Door: Lex

Blijf op de hoogte en volg Marieke en Lex

20 Juli 2015 | Nederland, Utrecht

Van Nettersheim naar Heimbach is het volgens het boekje 45 km met 30 km onverharde paden en een klim van 6% over 1 km. Uiteindelijk is alles meegevallen, ook de klim van 6% die vergelijkbaar is met het Laarderhoogt, maar dan 1000 m.
's Morgens zijn we eerst om 8 uur naar een bakkertje gelopen waar we onze Fruehstueck tot ons nemen. Nadat Frau Terbuyken ons heeft uitgezwaaid zetten we onze reis voort, met de regenjacks aan.
Ofschoon het af en toe miezert is het een mooie tocht langs de aanvankelijk smalle Urft, maar later uitgroeit tot grote en brede wateren die kronkelend richting Heimbach bewegen. De fietspaden volgen nauwgezet de oevers van de rivier en kronkelen dus ook gedurende bijna de hele tocht mee. Als je de navigator zijn gang laat gaan zou je er na 20 km al zijn. Maar wij doen er 50 over enkele missers met de navigatie meegerekend. Maar de 30 extra kilometers zijn het 100% waard. Meestal rij je op paden die hoog boven het waterniveau liggen. Het zicht naar beneden is dan ook spectaculair. Je moet geen uitglijder maken!
Wij hebben onze beste tijd gehad, maar dat heeft Heimbach ook en nog vele andere plaatsjes in de Eifel. Iedere keer denken wij dat het zo rustig is omdat het seizoen nog moet beginnen, maar we zitten bijna al in augustus. Het hotelwezen in deze streek heeft het moeilijk denken wij. Als we vertellen dat onze zus/schoonzus hier in 1959 met vakantie was maakt de waardin van het hotel een gebaar van ..... ja, maar dat waren andere tijden. Maar de malaise in het toerisme is Heimbach niet aan te zien. De vakwerkhuisjes staan er keurig bij, alhoewel enkele hotels en restaurants gesloten zijn of te koop staan. Bij Zur Alten Muehle hebben we ons eerst 's middags met een apfelstrudel laten verwennen en 's avonds met een senioren schnitzel voor mij en een te zoute Kassler rib met sauerkraut voor Marieke. Als we daarna in het dorp nog een lik-ijsje denken te halen krijgen we nul op request. Nu is het wel maandag en dan zijn sommige horeca-bedrijven dicht.
Het plan is eigenlijk om morgen naar Linnich te fietsen, maar daar krijgen we geen kamer geboekt. Het wordt nu Juelich, wat minder ver, ongeveer 50 km rijden. Dat wordt een makkie denken wij, dus kunnen we uitslapen.

• 21 Juli 2015 - 08:04

Hans En Anne-Marie Happy2:

Fijn dat jullie nu weer meer fietsen dan treinen. Lijkt ons een heel gedoe dat in en uit stappen en stations uitkomen. Nu weer heerlijk in de natuur. Geniet ervan.