Woensdag 22 juli 2015 - Reisverslag uit Utrecht, Nederland van Marieke en Lex Wattimena - WaarBenJij.nu Woensdag 22 juli 2015 - Reisverslag uit Utrecht, Nederland van Marieke en Lex Wattimena - WaarBenJij.nu

Woensdag 22 juli 2015

Door: Lex

Blijf op de hoogte en volg Marieke en Lex

22 Juli 2015 | Nederland, Utrecht

Juelich - Roermond, 55 - 60 km, een beetje omweg gemaakt.
We vervolgen onze tocht over de Rur-fahrradweg. Pas later lette ik op de symbolen van deze route. Te laat eigenlijk. Een zeker moment fietsen we aan de verkeerde kant van de Rur en dan kom je op de gewone onaantrekkelijke verkeerswegen. We hebben even gedacht ook aan onze kant een pad langs de Rur te vinden, zo leek het op de Garmin, maar dat blijkt dan meer een boeren tractorweg te zijn. Pas vele kilometers verder kunnen we weer aanhaken met het boekje "de groene weg", dat niet altijd even duidelijk is. Een groot deel van de Rur-route hebben we daardoor gemist en dat is wel jammer, want het landschap is zo verschillend en mooi. Misschien dat ik met mijn echte fotocamera de kleurnuances in de natuur en de harmonie van de vormen van bossages, akkers, gekapte bomen, en de meanderende Rur heb kunnen vastleggen. Alsof een meester landschapsarchitect aan het werk is geweest.
Maar, er moet ook gezegd worden dat het prima weer is geweest, vooral niet te warm en helemaal niet te koud. Weinig wind en voldoende blauw in de lucht. En slechts af en toe een medemens in het landschap. Want als je de weerselementen tegen hebt valt er weinig te genieten van de omgeving is onze ervaring.
De onverharde grindweg, bijna de hele Rur-weg lang, kan je niet deren. Misschien aan het eind pas als de zitbotjes door het hotsen en klotsen er toch eerder de brui aan geven.
De Garmin brengt ons feilloos bij ons zogenaamd hotel, Mac Arthur, vlak bij het centrum, de Markt van Roermond. Het is denken wij een gewezen studenten pand en verbouwd tot onbemand te verhuren kamers met douche, toilet en kitchenette. Het contact hebben we tot nu toe alleen telefonisch gehad. Je komt aan, belt dan met je mobiel naar een opgegeven nummer en krijg dan een code door. Deze type je in op een toetsen bordje naast de deur. Eerst trekken en dan duwen tegen de deurknop en de deur vliegt open. Direct naast de deur hangen sleutels. Wij krijgen kamer 6, een souterrain kamer die goedkoper is. Daar zijn we wel blij mee, want deze kamer is lekker koel en heeft een eigen deur naar buiten. De eetkeuken is ruim genoeg om onze fietsen en bagage te bergen.
Voordat we op de Markt bij de Italiaan spaghetti met sla vooraf en koffie na gaan eten regelen we met enige moeite ons volgend onderkomen in Tienray, even ten ZO van Venray, een b&b.
We komen ineens tot de ontdekking dat we ongepland een rivieren-cruise aan het maken zijn. Eerst de Rhone, toen een stukje Saone, de Moezel, de Kyll, de Urft en nu dan de Rur/Roer. Laten we dan nu ook de Maas erbij pakken en misschien de Waal, Maas/Waal-kanaal en dan een oversteekje naar de Eem?

• 22 Juli 2015 - 23:22

Hans En Anne-Marie Happy2:

Nou dat schiet al lekker op, alweer voet op Nederlandse bodem. Jullie hebben inderdaad geluk met het weer, dan is t wel genieten want t is een mooie route.Vorig jaar, in augustus fietsten wij de hele dag in de stromende regen langs de moezel en met zo'n 14 graden en grijs weer daar langs de ruhr, was pech maar ja hoort er allemaal bij.
    Nu nog de laatste loodjes naar huis. Succes gewenst

• 23 Juli 2015 - 09:08

Clara:

Oh bijna thuis! ... dat schiet al op! ... laatste loodjes .. nog even lekker van genieten! tot gauw dappere dodo's! .. liefs Clara xxx