30/6-5/7 2015 Preview - Reisverslag uit Utrecht, Nederland van Marieke en Lex Wattimena - WaarBenJij.nu 30/6-5/7 2015 Preview - Reisverslag uit Utrecht, Nederland van Marieke en Lex Wattimena - WaarBenJij.nu

30/6-5/7 2015 Preview

Door: Lex

Blijf op de hoogte en volg Marieke en Lex

05 Juli 2015 | Nederland, Utrecht

Dinsdag 30 juni 2015, Montelimar - Beauchastel, 40 km: Het prima ontbijt geeft ons energie naar Beauchastel te karren. Ginette belt voor ons naar de b&b in Beauchastel om een kamer te reserveren. Nog net is te horen dat het laatste stuk omhoog gaat. Ik (Lex) schrik, hoorde ook iets van 800 m omhoog. Dat gaat dus niet lukken. Maar ze verzekert ons dat de weg 800 m lang is en wat omhoog gaat. Fietsen uit de garage en bepakken buiten op de stoep in de zon.
De Garmin doet goed z'n werk en volgt voor 90% de ViaRhona. Met een schitterend uitzicht over de koeltorens van een kerncentrale drinken we onderweg een koude cola.
Mooie weg. Wel even uitkijken over een pad dat gedeeltelijk onder water staat door een riviertje dat passeert. Ik glibber bijna weg. Marieke stapt af en loopt voorzichtig met haar schoenen door het water. Je zal toch uitglijden!
Om half twee werken we een tompouce naar binnen, die we zowaar in een dorpje bij een boulangerie ontdekken. Met een kop koffie. Het gaat gesmeerd vandaag, niet teveel wind en de chambre d'hote wordt al aangegeven. Of we dan wel even 800 m een verlaten paadje op willen klimmen met een helling percentage dat mijn maximum is. Laatste stuk zelfs lopen en duwen. We hadden al bedacht dat ik met de ebike straks pizza ga halen voor het avondeten.
Nette kamer met douche en toilet en mooi uitzicht over de Rhone waar regelmatig plezierboten langs varen met licht verveelde passagiers op het dek, zo stel ik me dat voor.
We worden uitgenodigd voor tables d'hotes, €20/pp waar we natuurlijk op ingaan. Maar ik moet nog geld pinnen waarvoor mevrouw, een Portugese, mij persoonlijk naar een dorpje 6 km verderop rijdt.
Marieke doet ondertussen een was die in de hitte natuurlijk in no time droog is.
Het diner was heel smakelijk, details volgen nog. Maar ook over het ontbijt zullen we weinig te klagen hebben.

Woensdag 1 juli 2015, Beauchastel - Taint l'Hermitage
Heerlijk ontbijt, buiten in de schaduw van een boom. Een miertje of vliegje in je wijn (gisteren) of koffie mag de pret niet drukken.
De start op de fiets is een vliegende, zo helling af. Maar richting het dorpje waar ik gisteren geld ging halen is het tocht op en af met de heuvels. We zijn nu aan de Ardeche-zijde. De ViaRhona hebben we snel te pakken. Volgens mij maakt hij ook al onderdeel uit van de fietsroutes op de Garmin.
Onderweg komen we een, toch wel een beetje shabby, stel op de fiets tegen, bepakt en bezakt met in plastic zakken verpakte kampeerspullen enzo. Toen we ze een zeker moment weer tegenkomen broodje etend aan een picnic-tafel in de schaduw van bomen zijn we erbij gaan zitten. Ze blijken Zuid-afrikanen op fietstocht in Europa. Kunnen zelfs een beetje NL spreken en Duits met haar omdat zijn van oorsprong Salzburgse is. Ze zijn flink ouder dan wij, echt taaie oudjes.
Sinds vandaag is de wind ons goed gezind, hij komt uit het zuiden met een behoorlijke snelheid. Het schijnt wel warmer en warmer te worden.
Om 11 uur maken we een stop in Valence, een grote stad, waar we bij een brasserie een koude cola drinken. De ViaRhona rijdt prima. Op een zeker moment rijdt ons een Zuid Koreaan tegemoet, die heel belangstellend naar ons is. Maakt een enorme fietstour door Europa. Vraagt om een selfie met ons met zijn selfiestick. Hij zal een een foto naar ons toemailen. Maar tot op heden niets ontvangen.
In Taint hebben we het hotel snel gevonden. Alleen gaat de receptie pas om 5 uur open. Bellen, veel spraakverwarring, ik in het Frans, hij in het Engels. Uiteindelijk wordt er open gedaan en kunnen we onze kamer in. De fietsen gaan achterom in de garage. Na een douche en een dutje eten we al weer een tompouce, die ik vlakbij bij een bakker heb gehaald. Met een kop thee die we met ons dompelaartje hebben gezet.
s 'Avonds eten we bij een "Italiaan" escalope met tagliatelle en Marieke spaghetti carbonara. Ik probeer daarna nog een tiramisu (maison), maar dat was een grote vergissing.
We proberen morgen vroeg weg te gaan in verband met de hitte. Van Edu en Frank krijgen we de melding dat het ook in NL bloedjes is.

Donderdag 2 juli 2015, Taint l'Hermitage - Condrieu, warm zuiden wind.
Half zeven op, vroeg weg. De Garmin de weg laten zoeken. Komt inderdaad op een alternatieve route van de ViaRhona, die weldra aangegeven wordt als de route Belvedere. Geen alarmbellen. Het werd een klim, dat was niet mooi meer. Wat wel mooi was, is het uitzicht volgens Marieke. De winst van het vroeg opstaan is zo grandioos verspeeld.
Na een uur ploegen hebben we toch maar de eerste de beste weg naar beneden genomen. Het is dan wel even afzien in het drukke verkeer tot we weer de VR te pakken hebben. Om 14.15 komen we aan bij onze chambre d'hote in Condrieu, waar we met open armen ontvangen worden door Marie Francoise en Jean Pierre. Ik heb gisteren naar ze gebeld om te reserveren.
Details over de inrichting, het diner dat we 's avonds hebben bij "On dirait le sud", enzo, volgen nog. Vermeld moet worden dat we het aanbod van Marie en Jean aangenomen hebben de aanhanger met kampeerspullen bij hen achter te laten en een zeker moment weer op te halen. Het tochtje over de route Belvedere heeft ons doen besluiten lichter verder te gaan. We zullen dan alleen in b&b's en hotels kunnen overnachten. Het voordeel is wel dat als het niet goed gaat lukken we een stuk per trein kunnen reizen. We zullen zien. Morgen rijden we naar Lyon.

Vrijdag 3 juli, Condrieu - Lyon, 50 km
Met af en toe 22 km/h vliegen we over fietspaden ondanks dat we tegen het verval van de rivier in fietsen. Wind in de rug en met trapbenen van een fietser die gewend is aan een aanhanger. De afzichtelijke buitenwijken met industrie beginnen al vroeg met zo'n grote stad (2e van Frankrijk). Jean Pierre heeft een uitdraai gemaakt hoe we moeten fietsen om niet in de verkeerschaos verstrikt te raken. Maar we raken helemaal de kluts kwijt met de uitdraai en belanden bijna op de A7. Gaan dan toch maar de Garmin achterna die ons toch wel knap uit een wirwar van wegen en kruisingen naar de Office de Tourisme brengt op BelleCour midden in Lyon. Bloedheet. Na allerlei misverstanden met het gebruik van de computer voor het zoeken naar een hotelkamer komen we dan eindelijk bij Hotel de la Marne, 2 sterretjes, naast een Thai-massage. We boeken voor 2 nachten, niet voor de massage, die heb ik nog niet open gezien.

Zaterdag 4 juli 2015, Lyon
Deze dag gebruiken we om iets van Lyon te zien en te ervaren. Hoe werkt de metro, waar zijn de shopping centres, waar kun je eten, enzovoorts. We pakken de metro om naar de kathedraal Saint Jean te gaan boven in de oud Lyon. Met een dagkaart voor €5,50/pp kom je overal in, ook in het treintje dat je naar de kathedraal brengt. Mooi uitzicht over Lyon daarboven. We nemen de metro weer terug en lopen de Rue de la Republique af, winkels in en winkels uit, naar le Musee de beaux arts. Er hangt een hele mooie collectie van beroemde schilders (Italiaanse, Franse, Vlaams, Nederlandse waaronder Van Gogh en Rembrandt) vanaf de 15e eeuw t/m de 19e eeuw.
We pakken de metro terug zodat ik de tijd om om voor morgen de route en een onderkomen te plannen. Dat laatste gaat helemaal niet lukken, daar heb je het gedonder al. We besluiten een dag bij te boeken om uit te kunnen zoeken hoe we naar Dijon kunnen reizen.

Zondag 5 juli 2015, Lyon
Vanmorgen met de metro gereden naar Gare Part Dieu waarvandaan een TER trein vertrekt naar Dijon, 200 km noordelijker. Hier uitgezocht hoe dat in zijn werk gaat, waar zijn de liften, hoe zien de treinen eruit, waar kunnen de fietsen met bagage binnen gebracht worden. Al vast kaartjes gekocht, 2e klas met ouderenkorting. Moet morgen nog wel worden afgestempeld.
In de rue de Vitor Hugo maken we een foto van een broek in de etalage die Marieke zo mooi vindt en wellicht in NL in een Pinkie-winkel kan bestellen. Hier hebben ze hem nog niet in voorraad.
's Middags lunchen we bij een Japans/Chinees zelfbedieningsrestaurant, Marieke Miso-soep en ik ook een bamisoep. 's Avonds al vroeg bij de Italiaan gedineerd, waar we al eerder een kleine salade hebben gegeten, maar nu een grote bestellen met een flink toetje toe.

• 05 Juli 2015 - 21:50

Jaap&yvonne:

Jullie zijn werkelijk kanjers om ondanks de hitte te blijven fietsen! Familie van ons (ervaren fietsers) is halverwege vanuit N-Fr teruggekeerd en ontmoetten in de trein terug een ander fietsstel met zonnesteek!

• 07 Juli 2015 - 22:04

Marieke En Lex Wattimena:

Het is ook bij ons dat het vootdurende warme weer ons heeft doen besluiten om "lichter" verder te gaan, zodat we ook een trein kunnen nemen als dat nodig is.