Zondag 7 juni - Reisverslag uit Utrecht, Nederland van Marieke en Lex Wattimena - WaarBenJij.nu Zondag 7 juni - Reisverslag uit Utrecht, Nederland van Marieke en Lex Wattimena - WaarBenJij.nu

Zondag 7 juni

Door: Marieke

Blijf op de hoogte en volg Marieke en Lex

10 Juni 2015 | Nederland, Utrecht

Zondag 7 juni 2015, Bedoin 30 gr, mooi weer, weinig wind en zonnig.
Lex is bijtijds opgestaan, ik ben nog een uurtje blijven liggen. Heb nog heel wat in te halen. Lex heeft ondertussen boodschappen in het winkeltje gedaan. Heerlijke croissants, pain complet, filter koffie en koffie filters. Hebben heerlijk op ons gemak ontbeten, jus d'orange, nootjes uit Nederland, gekookt bio-eitje en brood met jam. Vers gezette koffie, alles even lekker. We hebben besloten eerst nog een cappuccino bij ons barretje in Bedoin te pakken, daarna een fietspoging naar de Mont Ventoux. Kijken hoever we komen. Het was al aan de late kant, 12 uur.
Het weer was af en toe bewolkt. Er stond een fris briesje, dat je fietsend niet merkte omdat we hem in de rug hadden. Je koelde daardoor nauwelijks af. Onderweg hebben we regelmatig moeten stoppen omdat Lex er dit jaar knap moeilijk mee had. Een zeker moment was het om de 500 m. Eigenlijk waren we niet goed voorbereid. We hadden slechts 1 fles water en 2 koekjes van bij de koffie bij ons. Het was druk op de smalle weg. Veel auto's, keihard racende motorrijders, hard afdalende wielrenners en ook enkele jongens op skelters die met enorme snelheid de 10% hellingen af denderden. Om 16.00 uur kwamen aan bij Chalet Reynard, op 5 km rijden van de top, snakkend naar drinken en wat te eten. Dat ging nog maar net want men stond op het punt te sluiten. Het begon donker te worden van het onweer. We wilden snel naar huis.
Lex heeft dezelfde tocht vorig jaar in z'n eentje gereden, maar is verder naar de top gereden. Er zitten behoorlijke pittige hellingen in van 10%. Ik moet eerlijk bekennen dat ik het zonder motor nooit had gered. Ik heb geprobeerd zelf zoveel mogelijk zonder aandrijving of in de eco-stand te fietsen. Uiteindelijk heeft de fiets het op 3 standen gered.
We vertrokken om 16.45 en hebben de afdaling in 35 min geklaard, voortdurend remmen om de snelheid te beperken tot ongeveer 35 km/uur.
Beneden hebben we nog even gestopt voor een bakje vers geplukte kersen voor € 2,50. We zijn daarna direct door naar ons huisje gereden. Toen kregen we nog zin om naar het zwembad te gaan. Zo gezegd, zo gedaan. Mijn nieuwe pareo (bij Nijhof gekocht) omgeslagen en hup naar het zwembad. De verplichte douche vooraf was voor mij te koud, dus dat ging maar half, half. Wie kwamen we daar toch nog tegen? Wel, mijn medesopraan van het Byzantijnse koor uit Soest, Bieneke met haar man Otto. Kennis gemaakt en een kort praatje. Zij gaan a.s. woensdag terug naar Nederland. Hun vakantie van 3 weken zit er op. Helaas zie ik haar deze dinsdag niet op het koor van Belezy.
We hebben twee baantjes gezwommen met de nodige krampaanvallen en toen weer terug naar het huisje. Gedoucht, omgekleed en om 19 uur naar Bedoin gefietst, naar ons vertrouwde restaurant Escapade. Gelukkig was er voor ons nog een tafeltje vrij. Heerlijk Magret canard gegeten (Lex bien qui en ik rose), prachtig opgediend met geflambeerde kersen, spinazie, courgette, polenta, springrolletje en een halve liter bio-wijn, Ventoux 2012. Vooraf kregen we een amuse bestaande uit iets van tomatencreme. En daar weer voor pesto-broodjes. Als dessert had Lex iets met een moeilijke naam met een bolletje ijs en ik had cappuccino (van de bar is het toch lekkerder).
Terug fietsend op eigen kracht en om 21.45 uur weer thuis. Lex heeft thee gezet en ik ben met het verslag van deze dag begonnen.
We hebben links van ons ook buurtjes (Fransen). Onder ons veel Duitsers met caravans en campers. Aardige mensen, heerlijk relaxed.
Het belooft morgen weer warm te worden. Het huisje warmt wel op. Dus hebben we nu alles open staan. Waarschijnlijk gaan we morgen naar de markt in Bedoin en naar de Carrefour voor onze boodschappen.

• 10 Juni 2015 - 11:34

Happy2:

hoi Marieke en Lex,
    Wat leuk weer eens een reisverslag van jullie te lezen.Dus ook nog niet gestopt met fietsen!!
    Ben benieuwd hoe jullie de groene weg terug gaan ervaren, ga jullie volgen hoor.
    Er zitten echt pittige stukkken tussen.
    Vorig jaar hebben wij de jacobs route van Haarlem tot de pyreneeën gefietst, toen langs de kust terug naar de Loire, na die gevolgd te hebben tot even boven Never de Vogezen doorgeploegt en bij Darney "de groene weg" naar Almelo.
    Het was een heerlijke tocht, die ik jullie ook toe wens,met veel mooi weer en prachtige ervaringen.
    Wij stappen eind van de maand ook weer op de fiets, hebben nog niet besloten wat het gaat worden, Denemarken of Bretagne.
    We zijn voige week terug gekomen van twee weken trappen door de gelderse achterhoek, Brabant en zo een rondje gemaakt.
    Omdat we ook nieuwe aanschaffen hadden gedaan en dat even in de praktijk wilden testen, voordat we weer aan de grote tour beginnen.
    Groetjes en kijk uit naar jullie belevenissen.